Miskraam

Als de zwangerschap misloopt in de eerste 3 maanden noemen we dat een miskraam. In veel gevallen is er dan al iets verkeerd gegaan in het allereerste begin. De oorzaak van een miskraam is bijna altijd een afwijking in de chromosomen die toevallig is ontstaan bij de bevruchting van de eicel. Dit leidt tot een stoornis in de aanleg van de zwangerschap waardoor de zwangerschap niet verder kan groeien en wordt afgestoten.

Soms merk je zelf dat de zwangerschap niet goed zit, bijvoorbeeld doordat je helderrood bloed verliest eventueel in combinatie met buikpijn. Dit kunnen inderdaad tekenen zijn van een miskraam.  Bloedverlies in de eerste 16 weken van de zwangerschap komt voor bij 20% van alle vrouwen. In de helft van de gevallen houdt het bloedverlies op na enkele dagen en heeft het geen betekenis. Ook kunnen afwijkingen aan de baarmoedermond zoals een poliep of een ontsteking (bijvoorbeeld Chlamydia) leiden tot bloedverlies zonder dat dit de zwangerschap beïnvloedt. Deze vorm van bloedverlies treedt nogal eens op na gemeenschap of na (harde) ontlasting en is gemakkelijk te behandelen. Een zeldzame oorzaak is een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Bij de andere helft kan er sprake zijn van afstoting van de vrucht en dus een miskraam. Uiteindelijk eindigt 10 % van alle zwangerschappen in een miskraam.  De kans op een miskraam neemt toe met leeftijd. Bij helderrood bloedverlies, meer als bij een menstruatie  ons altijd bellen. Als bloedverlies en buikpijn meer gaan worden is het waarschijnlijk zo dat de miskraam doorzet.

Vaak komt de buikpijn in aanvallen met tussendoor een menstruatie-achtig gevoel. Hoe sterker de buikpijn wordt hoe sneller de miskraam te verwachten is. Bij een miskraam komt meestal wel wat weefsel mee afhankelijk van de zwangerschapsduur.

Het kan ook voorkomen dat je zelf absoluut geen van deze klachten hebt en dat er tijdens de eerste echo pas zichtbaar wordt dat de zwangerschap niet goed zit. We zien dan bijvoorbeeld een lege vruchtzak of een te klein embryo voor de duur van de zwangerschap. Er is dan ook geen hartactie zichtbaar.

Een miskraam kan een flinke schok zijn en maakt verdrietig. Deze vervelende boodschap moet altijd even de tijd hebben om rustig te bezinken. Vaak wordt in overleg eerst afgewacht of de miskraam alsnog vanzelf komt, maar ondertussen plannen we vaak al wel een echo bij ons in.

Als blijkt dat je een miskraam hebt zijn er 3 mogelijkheden:

• Afwachten: natuurlijke manier
  • Behandeling met medicijnen in het ziekenhuis
  • Ingreep in ziekenhuis (curettage)

Je kunt ervoor kiezen om te wachten totdat de miskraam vanzelf op gang komt. Meestal gebeurt dat binnen 1-2 weken na het eerste bloedverlies.

Behandeling met medicijnen

Bij een behandeling met medicijnen krijg je in het ziekenhuis van een verloskundige of een gynaecoloog tabletten. Deze worden ingebracht in de vagina. Je wacht daarna thuis af of de medicijnen werken. Als de medicijnen aanslaan, komt de miskraam meestal na 1 tot 2 dagen op gang. De miskraam verloopt dan ongeveer hetzelfde als een spontaan op gang gekomen miskraam: met bloedverlies en buikpijn. De medicijnen werken bij ongeveer de helft van de vrouwen. Als de miskraam niet meteen op gang komt, kun je afwachten. En anders is een ingreep in het ziekenhuis (curettage) nog de enige mogelijkheid.

Ingreep in het ziekenhuis (curettage)

Een curettage is een korte operatieve ingreep in het ziekenhuis. De gynaecoloog maakt de baarmoederholte via de vagina leeg met een soort schrapertje, zuigertje of slangetje. De ingreep duurt ongeveer 10 tot 15 minuten. Je krijgt dan een lichte narcose of een plaatselijke verdoving. Soms blijft er na een curettage weefsel in de baarmoeder achter, waardoor je bloedverlies blijft houden. Dan is het nodig om de curettage te herhalen. Een curretage heeft vaak niet de eerste voorkeur, omdat hierbij een kleine kans is op het syndroom van Asherman (verklevingen).

De keuze is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Alle behandelingen hebben voor- en nadelen. Wij bespreken samen met jou en je partner wat die zijn. Er kan natuurlijk ook afgesproken worden dat je eerst een tijdje afwacht. En dat er, als het te lang duurt, alsnog actief wordt ingegrepen.

Wil je na een miskraam opnieuw zwanger worden dan is het wel verstandig om zo gezond mogelijk te leven. Dit betekent gezond en gevarieerd eten, in ieder geval geen alcohol in de tweede helft van de cyclus,  niet roken en geen medicijnen innemen zonder overleg. Er wordt geadviseerd om 0,4 mg foliumzuur te nemen. Foliumzuur vermindert niet de kans op een miskraam, maar wel de kans op het krijgen van een kindje met een open rug, hartafwijking, gespleten lip, kaak en gehemelte. Gelukkig is de kans niet extra groot dat een volgende zwangerschap ook weer een miskraam wordt, maar het is heel begrijpelijk dat er dan wel wat extra ongerustheid is. Je kan dan in de 7e week al bij ons komen voor een echo.

Voor meer informatie over miskramen kun je ook kijken op www.thuisarts.nl/miskraam.